Відділ освіти Менської ОТГ

title_photo
23-10-2021 | 13:33
Яким має бути безпечне середовище в закладах освіти? Таке питання перебувало в центрі уваги учасників засідання громадської ради при відділі освіти Менської міської ради, яке відбулося 22 жовтня 2021 р. Йшлося про застосування вимог щодо безпеки всіх учасників освітнього процесу (учнів, вчителів, батьків) до практики роботи закладів. Голова ради, Олена Невжинська (вчитель Менського опорного закладу І – ІІІ ступенів ім. Т.Г. Шевченка) ознайомила із нормативними документами, новою термінологією та потребами закладів освіти Менської громади. Зазначалося, що нинішній стан далекий від бажаного, отже – потребує змін. Учасники обговорення позитивно відгукнулися на вимогу обмеження доступу до подвір`я навчальних осередків освіти та зазначили – таке вже давно треба було зробити, аби уникнути неконтрольованого доступу сторонніх осіб. На засіданні дебатувалося ймовірне вакцинування дітей та підлітків – батьки висловили свою стурбованість стосовно довгострокових впливів на здоров`я дітей та попросили надавати більше інформації та вчасно повідомляти про події що очікують. Також йшлося про шкоду для здоров`я тривалого застосування дистанційного навчання, адже воно провокує малорухливий спосіб життя, погано впливає на зір, а головне – на розвиток соціальної комунікації школярів.
Засідання громадської ради проходило в Центрі професійного розвитку педагогічних працівників. Менської міської ради. Її діяльність ініційовано в рамках проєкту «Реформа освіти: виклики для об’єднаних територіальних громад», що реалізується БО «Центр освітніх ініціатив» за підтримки посольства США в Україні.
title_photo
13-08-2021 | 13:33
We have an idea
Чим є сучасний освітній менеджмент у територіальних громадах? Які ідеї поширюються та підтримуються? Як пройти шлях від пропозиції до її реалізації? Такі питання перебувалися в центрі увагу під час зустрічі, що проходила 13 серпня 2021 р. в Центрі професійного розвитку педагогічних кадрів Менської міської ради. Учасники – посадові особи місцевого самоврядування, депутати міської ради, керівники навчальних закладів. Володимир Бойко, директор Чернігівського регіонального центру підвищення кваліфікації, та Юрій Стальніченко, секретар Менської міської ради, під час відкриття наголосили на важливості запровадження новацій в освітній сфера, зокрема, проєктного менеджменту, в основі якого – ідеї. Розробляються та реалізовуються вони завжди у співпраці з громадськістю. Для посилення впливу на управлінські рішення, що ухвалюються місцевим самоврядування, нещодавно при відділі освіти міської була ради створена громадська рада. Тож нинішні тренування та обговорення стали продовженням її перших напрацювань та рішень.
З колегами спілкувалася директор Центру професійного розвитку педагогічних кадрів Чернігівської міської ради Яніна Тимошенко. Розглядалися такі питання: освітній простір громади – від інноваційного вчителя до конкурентного випускника, авторські освітні заходи як візитівка громади, роль Центрів професійного розвитку педагогічних кадрів в розвитку громади. Наголошувалося на принципових змінах, що відбулися просто на наших очах у взаєминах між учителем учнями та батьками. Фактично, сформувалася нова реальність, де вчитель грає роль скоріше лідера, ніж суворого наставника. А це означає й зміну методів навчання. Зокрема, наводилися приклади успішних вчителів, кожен із яких досягав успіху завдяки вмінню генерувати ідеї та розмовляти з учнями на зрозумілій їм хвилі. Зрештою, учасники зібрання спробували у фокус-групах запропонувати освітні проєкти, що мали б на меті мінімізацію негативних явищ у сучасній освіті. Причому – оминаючи безпосереднє використання коштів як таких та можливі для реалізації в будь-якому закладі освіти. Ідеї, які можуть змінити світ. Серед запропонованого: створення професійних спільнот, облаштування комфортного простору в школі, проведення квестів та тренінгів, підвищення кваліфікації вчителів – для оволодіння сучасними методами впливу, стимулювання пізнання, рухова активність, організація спільного дозвілля. Підсумок такий: “Все у твоїх руках”, адже все починається з ідеї.
Зустріч та обговорення ініційовані в рамках проєкту «Реформа освіти: виклики для об’єднаних територіальних громад», що реалізується БО «Центр освітніх ініціатив» за підтримки посольства США в Україні.
title_photo
11-06-2021 | 13:31
При відділі освіти Менської міської ради запрацювала громадська рада, до складу якої увійшли сім представників громадських об`єднань, депутати місцевої ради, освітяни. Під час першого засідання, що відбулося 11 чеврня 2021 р., були презентовані результати аналізу шкільної мережі Менської громади. Відзначалося, що вона дуже витратна та потребує змін. Серед іншого зверталася увага на малу середню наповннюваність класів та негативні демографічна тенденції що посилюються. А саме ці показники визначатимуть переспективи майбутньої мережі ліцеїв та гімназій. На думку членів ради отримані результати дослідження треба оприлюднити для широкої громадськості. Також порушувалися питання розробки комплексної програми розвитку сфери освіти, яка б поєднала дошкілля, середню школу, позашкілля. Під час обговорення наводилися приклади таких програм, що вже розроблені та діють в Кам`янсько- Бузькій, Бахмутськый громадах, а також - обласної програми Львівщини. Всі учасники зустрічі погодилися, що розробка такого документу є на часі та висловили думку, що терміни його дію мають охоплювати 2021-2025 рр.,, тобто, фактично, чинну каденцію міської ради.
Створення громадської ради ініційовано в рамках проєкту «Реформа освіти: виклики для об’єднаних територіальних громад», що реалізується БО «Центр освітніх ініціатив» за підтримки посольства США в Україні
title_photo
27-05-2021 | 13:30
То як громадськість може впливати на діяльність системи освіти? Що впливає на якість її роботи? І до чого тут Америка? Відповіді на такі питання шукали учасники семінару семінару «Державно-громадське управління освітою. Центри професійного розвитку педагогічних кадрів: нове бачення, функції та перспективи». Проходив він 26 травня в Чернігові для представників чотирьох територіальних громад: Менської, Березнянської, Бобровицької, Новобачанської. Всього – 21 учасник: керівники громад, начальники та спеціалісти відділів освіти, юристи, фінансисти, працівники центрів професійного розвитку, освітяни.
На початку зустрічі присутніх привітали Олена Шинаровська – координаторка проєкту, виконавча директорка Центру освітніх ініціатив та Віра Терновська – фахівець із питань освіти Посольства США в Києві. Вони наголосили на важливості змін що відбуваються в освіті та підтримці органів місцевого самоврядування України що реформується.
Учасники мали зможу переглянути відеоролик, присвячений державно-громадському управлінню середньою освітою в США та обговорити можливості його застосування в територіальних громадах України для забезпечення якісних освітніх послуг. Під час дискусії відзначалося – попри різниці в законодавстві представлені практики цілком реалістичні в умовах України, справа за механізмами їх запровадженням. Водночас пролунало запитання: як довго триватиме невизначеність під час реформи освітньої сфери? Також самоврядовці та освітяни разом під час практичного заняття спробували змоделювати розвиток нових структур, на які покладаються значні надії – Центрів професійного розвитку педагогічних кадрів.
Друга частина навчань стосувалася нинішньої системи фінансування освітньої галузі в Україні за умов нового адміністративно-територіального устрою, насамперед – як тепер розраховуються кошти освітньої субвенції для територіальної громади. Структурний аналіз, проведений на основі перед тим зібраних даних, дозволив детально показати наявні та потенційні проблеми, зрозуміти способи їх усунення або ж мінімізації. Учасники навчання засвідчили зручність та важливість для територіальних громад представленої методики розрахунків, а також показу її результатів. Те саме стосувалося іншої складової – представлених інструментів для проведення досліджень освітніх мереж. Йдеться про калькулятор перспективної мережі та калькулятор освітніх індикаторів. Як їх застосування стало очевидним під час майстер-класу на основі реально існуючих прикладів територіальних громад Львівщини та Чернігівщини.
«Вражаюча практика аналітичних матеріалів, дуже широке інформаційне поле щодо освітніх питань, чи можна отримати такі розрахунки для кожної громади, аби потім самим їх вести», – такі оцінки та побажання пролунала під час занять. Проводили їх: Сергій Пазюк – заступник директора з науково-педагогічної роботи Львівського обласного інститут післядипломної педагогічної освіти, експерт з аналітики шкільних мереж та Яніна Тимошенко – директор Центру професійного розвитку педагогічних працівників Чернігівської міської ради.
Семінар проходив у рамках проєкту «Реформа освіти: виклики для об’єднаних територіальних громад», що реалізується БО «Центр освітніх ініціатив» за підтримки посольства США в Україні
title_photo
26-03-2021 | 13:29
«Співробітництво територіальних громад» – така тема семінару, що зібрала 26 березня в Чернігові представників чотирьох громад – Менської та Березнянської, Бобровицької та Новобасанської. На його почату директор Чернігівсього центру підвищення кваліфікації Володимир Бойко розповів як система міжмуніципального співробітництва працює в США – за матеріалами власного стажування з питань діяльності місцевого самоврядування в Інституті Кеннана Міжнародного дослідницького центру ім. Вудро Вільсона (Вашингтон D.C). Насамперед – про такі базові структури, як тауншипи та спеціальні округи. Наголошувалися – американські практики надзвичайно різноманітні та ефективні. Водночас кожного разу їхнє застосування можливо виключно в адаптивному варіанті – як щодо законодавства, так і традицій. Тож надалі учасники навчання сконцентрувалися на особливостях українського законодавства, що регулює співробітницвто територіальних громад, та процедурних моментах.
Своїм досвідом міжмуніципального співробітництва поділилися колеги – Юлія Попова (директор комунальної установи «Агенція місцевого розвитку територіальних громад Полтавського району») та Юрій Момотюк, Привільнянський сільський голова, Рівненська область), Зокрема, з`ясувалося, що в Україні вже є досвід укладання громадами угоди про міжмуніципальне співробітництв – на Рівненщині. А на Полтавщини є чудовий зразок об`єднання громадами своїх зусиль для оволодіння проєктним менеджментом – для підготовки прoєктів, а також розробки стратегічних планувальних документів. Експерт Олександр Врублевський прокоментував цей феномен так – не існує місцевого самоврядування без співробітництва й чим швидше громади його опанують – тим краще для їхнього розвитку.
Семінар проведено в рамках проєкту «Реформа освіти: виклики для об’єднаних територіальних громад», що реалізується БО «Центр освітніх ініціатив» за підтримки посольства США в Україні  
title_photo
10-03-2021 | 13:30
Як громадськість впливатиме на владу, як органи місцевого самоврядування залучатимуть громадськість до участі в управління – тепер, за умов, що змінилися – після впровадження реформи з децентралізації на базовому рівні. Такі питання порушувалися під час зустрічей у відділі освіти виконкому Менській міській ради на консультативно-дорадчій зустрічі 10 березня. Її учасники обговорили заснування та основи функціонування громадської ради при відділі освіти¸зокрема – проєкт положення про раду. У зв`язку з цим постало питання – як створити ефективний дорадчо-консультативний орган, який би не повторил сумний досвід малодієвості громадських рад при райдержадміністраціях.
Під час тривалого (понад три години) обміну думками співрозмовники прийшли до висновку – така громадська рада має спиратися на мережу подібних рад при навчальних закладів. Утворення та функціонування останніх як об`єднуючого чинника педагогічного колективу, адміністрації, батьків, учнів, спонсорів вкрай необхідне для забезпечення виконання не лише освітньої, але й виховної функції школи, зрештою, її ствердження як розвиткового центру громади. У зв`язку з цим великий інтерес викликала інформація як подібна система працює в США – на рівні шкіл та освітніх округів (в Америці вона є однією з поширених форм самоврядності та залучення громадськості). В підсумку учасники зустрічі узгодили подальший алгоритм дій.
Обговорення порушених питань тривало в міській раді з її керівництвом. Відзначалась зацікавленість нового місцевого самоврядування до сприяння розвитку та урізноманітнення форм активності інституцій громадського суспільства. А ще – розвитку співробітництва між громадами із питань, що становлять взаємний інтерес, де сфера освіти займає одне з провідних місць.
Менська міська рада бере участь у проєкті «Реформа освіти: виклики для об’єднаних територіальних громад», що реалізується БО «Центр освітніх ініціатив» за підтримки посольства США в Україні.
title_photo
04-12-2020 | 11:49
ОСВІТНЯ РЕФОРМА В УКРАЇНІ З ТОЧКИ ЗОРУ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ
4 грудня 2020 року відбулася прес-конференція «Освітня реформа в Україні з точки зору децентралізації» за результатами аналітичного дослідження, яке було проведено у межах проєкту «Реформа освіти: виклики об’єднаним територіальним громадам». Згаданий проєкт реалізується експертами Центру освітніх ініціатив спільно із фахівцями ГО "Європейський діалог" за фінансової підтримки Посольства США в Україні.
У прес-конференції взяли участь державні службовці та експерти в галузі освіти із Львівської та Чернігівської областей.
Учасники обговорювали освітню реформу з точки зору децентралізації та освітньої моделі США.
Партнер «Центру освітніх ініціатив» та керівник ГО «Європейський діалог» Олександр Софій детально розповів про перспективи проєкту, а також про виклики сучасності, які впливають на освітній процес.
«В цьому проєкті є два ключові моменти: перший момент стосується державного громадського управління. До сьогоднішнього дня ми багато про це говоримо, ми створюємо громадські ради, комітети у школах. Все це узаконено. Насправді вони достатньо такі формальні. І коли ми говоримо, що хочемо змінювати зміст освіти для того, щоб громада більше впливала на освіту, напевно, таким інституціям треба приділяти більше уваги» ,– наголосив Олександр Софій.
Також експерт звернув увагу на систему освіти у США, яка є найбільш децентралізованою освітньою системою у світі, а засновник Благодійного фонду «Центр освітніх ініціатив» Брегін Михайло Григорович розповів колегам про свій досвід перебування у США, що зумовило його до створення подібного освітнього проєкту в Україні.
Експерти обговорили освітні інструменти, які покращать якість освіти.
«Другий момент- це якість освіти, а якість освіти стосується не тільки підготовки програм і т.д., а саме вчителів, бо чи готові вони зараз до цих змін, які здійснюються на фоні адміністративно-територіальної реформи.
Коли, скажімо, закривають райони, старі методичні центри, а відкриваються, згідно з положенням, центри підготовки працівників, і, відповідно, їм надається надзвичайна вага, по закону вони юридичні відокремлені структури, які мають займатися виключно методичною роботою.
Саме тому ми зіштовхуємося із низкою проблем. Ми хотіли б на рівні ОТГ зробити такі центри: два у Чернігівській області і два у Львівській, які б об’єднали свої зусилля й створили методичну службу», – розповів Олександр Софій.
Про перспективу об’єднання та спільну працю над проєктом наголосив директор департаменту освіти та науки Олег Паска: «Сподіваємося, що участь у цьому проєкті переросте у співпрацю між освітянами Львівщини та Чернігівщини. Така співпраця, обмін досвідом, переконаний, сприятиме розвитку освіти».
title_photo
03-12-2020 | 10:54
Децентралізація і реформа освіти: як підвищити якість освітніх послуг у громадах У Львові 3 грудня відбулось експертне обговорення аналітичного дослідження, підготовленого у рамках проєкту “Реформа освіти: виклики об’єднаним територіальним громадам”, який реалізується експертами Центру освітніх ініціатив спільно із фахівцями ГО Європейський діалог за фінансової підтримки Посольства США в Україні.
В експертному обговоренні взяли участь державні службовці та експерти в галузі освіти із Львівської та Чернігівської областей. Важливо відзначити, що результати аналітичного дослідження були частково імплементовані у проєкт Програми розвитку освіти Львівщини на 2021-2023 роки. Основні результати експертного обговорення: лише із 2014 року, з моменту початку процесу децентралізації, з’явилась можливість розпочати зміни в управлінні системою середньої освіти; реформування системи управління освітою в Україні відбувається по 3-х основних напрямах - делегування повноважень і відповідальності з вищого рівня на нижчий, зростання централізованого контролю за якістю освіти та усуспільнення освіти - поширення нових інструментів впливу громадськості на систему управління освітою, зростання автономії закладів освіти, створення громадських шкіл в сільській місцевості; нове законодавство в сфері освіти дало можливості для корінної зміни системи управління освіти на місцевому рівні - оптимізації шкільної мережі, створення нової системи управління та методичної служби, кооперації ресурсів і легалізації взаємовідношень всіх суб’єктів освітнього процесу; ознаками державно-громадського управління освітою є: делегування частини владних повноважень структурам громадянського суспільства та спільна управлінська діяльність державних і недержавних структур; узгодження управлінських рішень з представниками громадськості перед їх прийняттям;  основний недолік державно-громадського управління освітою в Україні – збереження вертикальної структури органів управління, домінуючу роль в якій продовжує відігравати держава та її органи; досвід США щодо державно-громадського управління освітою може бути реалізований на практиці в українських реаліях із певними модифікаціями, адже це приклад моделі, де громадськість має істотний вплив на прийняття рішень у сфері освіти; основне завдання створення нової системи управління освітою є забезпечення якості освіти, ключовим елементом якої мають стати нові освітні інституції, зокрема центри професійного розвитку педагогічних працівників. Основними завданнями центрів є сприяння професійному розвитку педагогічних працівників, їх психологічна підтримка та консультування; зважаючи на витратність освіти для місцевих бюджетів і, зокрема утримання центрів професійного розвитку педагогів, українське законодавство дає широкі можливості для громад використовувати різні моделі кооперації ресурсів для забезпечення діяльності центрів; ефективним інструментом такої кооперації може слугувати міжмуніципальне співробітництво громад, як узаконені відносини між двома або кількома органами місцевого самоврядування, що дозволяє громадам спільно вирішувати проблеми на місцевому рівні; однак, сфера освіти поки що не є пріоритетною для співробітництва між громадами в Україні і у Львівській та Чернігівській областях зокрема, хоча саме освіта є найбільш витратною для місцевих бюджетів, а її інфраструктура потребує суттєвої оптимізації.